In Humo geeft Dieter Coppens aan dat jong zijn de dag van vandaag, niet te vergelijken valt met zijn jeugdjaren.
“Neem nu die sociale media: op zich tof en handig, maar vaak brengt het ook enorm veel druk met zich mee”, gaat het tv-gezicht van start. “Want ja: al die influencers op Instagram en aanverwanten lijken het altijd leuker te hebben dan jij. Fomo, of hoe noem je dat. De wereld is ook een pak kleiner geworden in die 25 jaar: je hoeft tegenwoordig je smartphone maar vast te nemen of je wordt met het nieuws van over de hele aardbol overspoeld. Wij hadden een jeugdhuis, en veel meer niet: dat was tenminste nog een beetje overzichtelijk.”
Een positieve verandering vindt Dieter dan weer dat er tegenwoordig makkelijker over mentaal welzijn gesproken wordt. Ineens ook de insteek van zijn nieuwe programma ‘Wildlife’. “De bedoeling is dat ieder van de acht deelnemende jongeren daar in Thailand zijn of haar verhaal kwijt kan, in de hoop op begrip van de anderen en – uiteindelijk – van de kijkers thuis. Voor dat laatste zijn ze wel wat zenuwachtig, ook al omdat bij sommigen maar een paar mensen op de hoogte zijn van hun problemen. Hoe dan ook is hun grote hoop dat ze met hun deelname lotgenoten zullen kunnen helpen. Want er zijn veel jongeren die niet naar buiten durven te komen met hun problemen, bijvoorbeeld omdat ze er hun omgeving niet mee willen belasten.”