Felix Heremans vertelt in De Morgen openhartig over zijn autisme en hoe hij het soms lastig heeft om bepaalde situaties in te schatten.
“Soms heb ik afgesproken met mensen, sta ik voor hun voordeur, maar durf ik niet aan te bellen”, legt het fenomeen uit. “Het kan gebeuren dat ik gewoon terug naar huis ga. Ik weet dat ik moet aanbellen, maar ik kan niet inschatten wat de situatie is.”
Deelnemen aan De Slimste Mens is dan weer veel minder stresserend voor Felix. “De Slimste Mens is strak geregisseerd. De codes zijn makkelijk te lezen. Ik moet zitten. Erik gaat vragen stellen. Ik moet daarop antwoorden. Dat is het. Aanbellen bij een vriend daarentegen, dat is een heel ander verhaal. Misschien is die persoon net een douche aan het nemen. Misschien ben ik te vroeg. Misschien ben ik te laat. Misschien heb ik de afspraak verkeerd gelezen.
Felix merkt op dat hoe beter hij iemand kent, hoe meer stress hij ervaart. “Het zijn juist de sociale interacties met vrienden die het lastigst zijn. Omdat ik dan alles goed wil doen. Omdat ik het beste wil voor iedereen. Maar dat gaat niet – en dan begin ik te struggelen. Ik slaag er ook niet in om dat te vertellen, wat voor veel ruis in de communicatie zorgt. Zo zijn er al veel vriendschappen in mijn leven verloren gegaan.”
